تاریخ امروز:۲۵ مهر ۱۴۰۰

تحول دیجیتال چیست؟

این روزها همه جا صحبت از تحول دیجیتال است. موضوع داغ و مهمی که بسیاری از کسب و کارها را ملزم به انجام کرده و به عنوان راهکاری مهم برای بقای کسب و کارها در عصر دیجیتال مطرح است. در این مقاله قصد داریم کمی در مورد تحول دیجتال صحبت کنیم.

تحول دیجیتال ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار است ، که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می دهد. تحول دیجیتال، یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند تا به طور مستمر وضعیت موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و از شکست راحت باشند.

تحول دیجیتال به معنی استفاده از ابزارهای دیجیتال در سازمان نیست. تحول، مفهومی انقلابی داشته و نگرش, فرآیندها, ابزارها و در کل هرچیزی که به کسب و کار مربوط شود را در بر میگیرد.

تحول دیجیتال برای همه مشاغل از کوچک تا بنگاه اقتصادی بزرگ ضروری است. این مفهموم روشن و شفافی است که از سخنرانی ها ، میزگردها ، مقاله ها یا مطالعات مربوط به چگونگی رقابت و برقراری ارتباط کسب و کارها با دیجیتالی شدن در سرتاسر جهان برداشت می شود. آنچه برای بسیاری از مدیران کسب و کار روشن نیست معنای تحول دیجیتال است. آیا فقط راهی جذاب برای نشان دادن به روز بودن است؟ مراحل خاصی که باید برداریم چیست؟ آیا برای ایجاد چارچوبی برای تحول دیجیتال یا استخدام خدمات مشاوره ای ، باید مشاغل جدیدی را طراحی کنیم؟ چه بخشهایی از استراتژی تجارت ما باید تغییر کند؟ آیا واقعا ارزشش را دارد؟

نکته: برخی از رهبران احساس می کنند اصطلاح “تحول دیجیتال” آنقدر گسترده شده که غیر مفید است . شاید این اصطلاح را دوست نداشته باشید اما آن را دوست داشته باشیم یا نه ، یک الزام پشت این اصطلاح است. تجدید نظر در مدلهای عملیاتی قدیمی ، آزمایش بیشتر، چابکی بیشتر در توانایی پاسخگویی به مشتریان و رقبا و … .

 

می توان گفت سازمانهای امروزی، هریک در مسیر تحول دیجیتال قرار دارند. اگر احساس می کنید در کار تحول دیجیتال خود گیر کرده اید ، تنها نیستید. یکی از سخت ترین سوالات در فرآیند تحول دیجیتال این است که چگونه می توان دیجیتالی شدن را از طرح اولیه تا مراحل پایانی و عملیاتی شدن آن در سازمان را طی نمود؟ فکر کردن به این سوال کمی آدم را عصبی می کند ولی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات در سازمان ها فکر می کنند که در مورد تحول بسیار عقب تر از همتایان خود هستند ، در حالی که واقعا این چنین نیست.

عواملی نظیر بیماری COVID-19 فوریت جدیدی را برای دستیابی به اهداف تحول دیجیتالی تحمیل نموده و بسیاری از سازمان ها را مجبور به سرعت بخشیدن به کار تحول کرده است. با این وجود رهبران فناوری اطلاعات همچنان با چالش هایی از جمله بودجه بندی ، استعدادهای دیجیتال و تغییر فرهنگ  سازمانی دست و پنجه نرم می کنند.

 

تحول دیجیتال چیست؟

از آنجا که تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت به نظر می رسد ، تشخیص دقیق تعریفی که برای همه کاربرد دارد دشوار است. با این حال ، به طور کلی ، ما تحول دیجیتال را به عنوان ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار تعریف می کنیم که منجر به تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت مشاغل و نحوه ارائه ارزش آنها به مشتریان می شود. فراتر از آن ، این یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند تا به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند ، اغلب آزمایش کنند و از شکست راحت باشند. این گاهی اوقات به معنای دور شدن از فرایندهای طولانی مدت تجاری است که شرکت ها به نفع شیوه های نسبتاً جدیدی که هنوز در حال تعریف شدن است ، ساخته شده اند.

چرا تحول دیجیتال مهم است؟

یک تجارت ممکن است به چندین دلیل نیازمند تحول دیجیتال باشد. اما تا حد زیادی ، محتمل ترین دلیل این است که آنها مجبورند. این یک مسئله بقا است. به دنبال همه گیری COVID 19 ، توانایی سازمانی برای انطباق سریع با اختلالات زنجیره تامین ، فشارهای بازار و تغییر سریع انتظارات مشتری بسیار مهم شده است. موضوع مهم دیگری که وجود دارد موضوع هزینه است که در تمام ابعاد کسب و کار تاثیر می گذارد. پیش بینی می شود هزینه های پیاده سازی تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۰٫۴ درسدی به ۱٫۳ ترلیون دلار باشد. 

بعد از همه گیری COVID19 رفتار مصرف کننده به سرعت در بسیاری از از جهات تغییر کرده است. یک کسب و کار موفق نمی تواند به سرعت خود را با این تغییرات انطباق دهد، مگر اینکه در تمام سطوح با تحول دیجیتال درگیر شده باشد.