تاریخ امروز:۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدیریت فناوری اطلاعات چیست؟

مدیریت فناوری اطلاعات در دیدگاه کلی به نظارت و مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات سازمان شامل سخت افزار ، نرم افزار و شبکه ها اطلاق می شود. در واقع مدیریت فناوری اطلاعات بر چگونگی عملکرد کارآمد سیستم های اطلاعاتی تمرکز دارد و به همان اندازه دارای اهمیت است.


اکثر سازمان ها، فناوری اطلاعات را در مرکز استراتژی های خود قرار می دهند. در دنیای دیجیتال ، بخش های فناوری اطلاعات وظیفه دارند بیش از هر زمان دیگری کار کنند و در حال تبدیل شدن به یک نقطه اتکای برای نوآوری در کسب و کارها هستند.
از دیدگاه فوربس محل کار ديجيتال يک فضاي مجازي از برنامه ها، خدمات و اطلاعات درخواستي را در کار و زندگي ما ادغام کرده است.

مقدمه ای بر تجزیه و تحلیل عملیات
ملزومات مدیریت فناوری اطلاعات
یک محیط IT از تعداد زیادی سخت افزار ، شبکه و مولفه های نرم افزاری شامل رایانه ها ، سرورها ، روترها ، برنامه ها ، خدمات خرد و فناوری های تلفن همراه تشکیل شده است. یک زیرساخت فناوری اطلاعات می تواند در محل ، در فضای ابر یا در یک سیستم عامل و یا ترکیبی از ادغام آنها باشد.
در نگاه کلی مدیران IT سیستم های IT را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همیشه در دسترس هستند و به طور قابل اعتماد کار می کنند. مسئولیت ها و وظایف مدیریت فناوری اطلاعات عبارتند از:
• تعیین الزامات تجاری برای سیستم های IT
• مدیریت بودجه و هزینه های فناوری اطلاعات
• نظارت بر ایمنی و انطباق
• کنترل سیستم و امنیت شبکه
• پیاده سازی نرم افزار ، سخت افزار و سیستم های اطلاعاتی جدید
• ارائه پشتیبانی فنی یا راهنمایی
بخشهای IT معمولاً توسط مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) اداره می شوند. آنها استراتژی ها و اهداف IT را برای تجارت تعیین می کنند و از اجرای آنها اطمینان حاصل می کنند.
بسیاری از مدیران ارشد فناوری اطلاعات معتقدند که نقش آنها طی دو تا سه سال آینده تکامل می یابد. آنها انتظار دارند از تعمیر و نگهداری و مدیریت به فعالیتهای استراتژیک با ارزش بالاتر تغییر کنند. یک مسئولیت اصلی در این حوزه “اجرای تغییرات معنادار دیجیتالی از طریق ایجاد ابزارهای جدید ، راه حل ها و مدل های تجاری” خواهد بود.

مدیریت فناوری اطلاعات چیست

چرا مدیریت فناوری اطلاعات مهم است؟
IT تقریباً کلیه فعالیتهای سازمانی را پشتیبانی می کند. اتوماسیون ، پردازش داده ها و اتصال دائمی ، دریچه ای برای قابلیت ها و کارایی های غیرقابل تصور است که قبلاً تصور نشده بودند. لذا در مواقعی تفکیک فناوری از عملیات روزمره ممکن است غیرممکن باشد.
در عین حال ، یک سازمان هنگامی آسیب پذیر است که سیستم ها عملکرد کمتری دارند یا از کار می افتند . یک شبکه با سرعت پایین ، داده های از دست رفته یا بدافزار می تواند به شدت بر عملکردهای روزمره تأثیر بگذارد. به عنوان مثال متوسط هزینه نقض داده ها در ایالات متحده ۳٫۸۶ میلیون دلار است.
شیوه های مدیریت فناوری اطلاعات در صورتی مطمئن هستند که فناوری های اطلاعاتی ایمن ، بسیار در دسترس بوده و در اوج خود عمل می کنند.
مدیران فناوری اطلاعات همچنین در اتخاذ تصمیم های جدید برای بهبود عملیات نقش اصلی را دارند. یک مدیر IT پیشنهاد می کند: “فن آوری های نوظهور ، مانند یادگیری ماشین ، تجزیه و تحلیل ، چت بات ها و بلاکچین ، چگونه می توانند در ارائه خدمات ما کاملاً متحول شوند.”
مجله CIO می گوید: IT در پرتگاه تغییرات بی سابقه است. هر شرکتی که اکنون در زمینه فناوری فعالیت می کند ، شاهد تغییراتی بزرگتر در آینده است. اتوماسیون ، بودجه غیرمتمرکز فناوری ، تصویب سریع خدمات مبتنی بر ابر و اخیراً هوش مصنوعی به عنوان یک ضرورت تجاری از جمله این موارد است که دستخوش تغییرات خواهد شد.
CIO ها ممکن است بیش از سرمایه گذاری در آخرین سرویس یا سیستم به کار خود بپردازند. تحول دیجیتالی به نوآوری و امکان استراتژیک نیاز دارد . “برای ما ، نقش CIO دیگر مدیر فن آوری قدیمی نیست. هیچ مکالمه ای در اتاق هیئت مدیره وجود ندارد که بدون CIO درگیر باشد. “
اما همیشه بر این موضوع تاکید می شود که CIO ها باید از هوش بیشتری برخوردار شوند .”
ویژگی های اصلی مدیریت موثر IT
نظارت بر پروژه ها و عملیات فعلی فناوری اطلاعات همیشه بخشی از اختیارات مدیریت فناوری اطلاعات خواهد بود. اما CIO های امروزی نیاز به استفاده از فناوری در روش های جدید و نوآورانه دارند تا به تجارت کمک کنند تا با تغییرات سریع همگام شود.
نرم افزار و ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات می توانند به شما کمک کنند. داده ها و تجزیه و تحلیل ، و همچنین cloud ، برخی از زمینه هایی است که CIO ها دنبال کرده اند. در همان زمان ، آنها به دنبال هوش مصنوعی (AI) ، اینترنت اشیا (IoT) و موارد دیگر برای آماده سازی برای آینده هستند.

تجزیه و تحلیل

یک راه حل تجزیه و تحلیل می تواند به سرعت ترابایت داده های عملیاتی را استخراج کند تا علت اصلی تأثیرات سرویس را پیدا کند. به شناسایی گلوگاه های احتمالی ، پیش بینی وقفه ها و بهره وری بیشتر کمک کند. سازمان ها اطلاعاتی در مورد داده ها یا مسائل پردازش ، روند منفی فناوری اطلاعات و ناهنجاری ها بدست می آورند – برداشتن مراحل برای جلوگیری از هرج و مرج سیستم را آسان می کنند.

فراتر ازدیدگاه داخلی ، مدیر IT  تجزیه و تحلیل اطلاعاتی را برای کمک به شرکت ها در درک بهتر مشتریان خود فراهم می کند – که به نوبه خود می تواند استراتژی کسب و کار را هدایت کند.

پردازش ابری

سرویس های ابری، مقیاس پذیری ، امنیت داده ، خدمات بازیابی اطلاعات و موارد دیگر را ارائه می دهند. استفاده از  این سرویس می تواند باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه های زیرساختی شود و می تواند از تمام جنبه های کسب و کار ، از عملیات گرفته تا امور مالی بهره مند شود و به موقعیت سازمان برای راه حل های مبتنی بر ابر تحول دیجیتال در آینده کمک کند.

بسیاری از شرکت ها میزبان برنامه های اصلی کسب و کار در رایانه های اصلی هستند که هر روز میلیون ها معامله را پردازش می کنند. قابلیت Cloud به بخش های IT کمک می کند تا سیستم های اصلی خود را مدرن کنند – در حالی که CIO ها را برای تمرکز بر اولویت های دیگر آزاد می کند همچنین سازمانها از سطح بالاتری از بهره وری و عملکرد با سربار کمتر بهره مند می شوند.

اینترنت اشیا

سیستم عامل های اینترنت اشیا با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از دستگاه ها و حسگرها ، به حل پیشگیرانه مسائل و بهبود بهره وری کمک می کنند. مدیران فناوری اطلاعات می توانند به سرعت درک کنند که سازمان به درستی چه کاری انجام می دهد – و چه کارهایی را می تواند بهتر انجام دهد.

یادگیری شناختی بیشتر به مدیران آی تی درکسب و کارها امکان می دهد تا امکان ایجاد بستر برای اینترنت اشیا را فراهم کنند. از طرف دیگر ، این فرآیند می تواند چندین جریان داده را برای شناسایی الگوها و فراهم آوردن زمینه بیشتر از مواردی که در دسترس است ترکیب کند. سنسورهای هوشمند نیز بدون نیاز به مداخله انسان توانایی تشخیص خود و سازگاری با محیط خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *