تاریخ امروز:۲۵ مهر ۱۴۰۰

Digital Platform یا بستر دیجیتال چیست؟

فناوری های دیجیتال فرصت هایی را برای رهبران سازمانی فراهم می کنند تا در کسب و کار خود بازنگری کرده و تجارب بهتری را با هزینه کمتر، برای مشتریان ، کارمندان و شرکای اکوسیستم کسب و کار خود ایجاد کنند. وقتی شرکت ها برای استفاده از این فرصت ها از طریق تحول دیجیتال اقدام می کنند ، دو فعالیت اصلی را انجام می دهند: ساخت یک پلت فرم دیجیتال و ساخت یک مدل عملیاتی جدید. هر دو این فعالیت ها به یکدیگر وابسته بوده و و باید همزمان اتفاق بیوفتند. یک شرکت بدون داشتن یک پلتفورم دیجیتال موفق نمی تواند مدل عملیاتی خوبی را داشته باشد. در صورتی که رویکرد درستی در این موضوع وجود نداشته باشد می تواند پروژه تحول دیجیتال سازمان را با شکست مواجه کند.

موفقیت یک پلتفرم دیجیتالی به فناوری های استفاده شده در آن بستگی ندارد بلکه موفقیت آن بستگی به پذیرش و سازگاری کاربران از آن پلتفورم دارد.

اشتباه متداول

بسیاری از شرکتها هنگام طراحی و ساخت بستر دیجیتال خود ، ابتدا رویکرد فناوری را مد نظر قرار می دهند و امید دارند که با کمک آن بتوانند اهداف خود را در زمینه راهکارهای بهتر برای مشتریان ، کارمندان و شرکا به انجام برسانند. این یک رویکرد سرنوشت ساز برای شکست است. حقیقت این است که فناوری های دیجیتال فی نفسه هیچ ارزشی ایجاد نمی کنند. قدرت آنها در ایجاد تغییر در نحوه فعالیت یک شرکت است که این موضوع در مدل عملیاتی جدید تعریف شده و می تواند ارزش ایجاد می کند.

بستر دیجیتال چیست؟

مولفه های یک پلت فرم دیجیتال، به طور معمول شامل یک سیستم عامل، API، هوش مصنوعی، موتور یادگیری ماشین و سایر نرم افزارها و ابزارهای مدیریتی و نظارتی می باشد. این مولفه ها به صورت یکپارچه و با یکدیگر در تعامل اند تا بهترین عملکرد را برای کاربران به ارمغان آورند.

پلتفورم های دیجیتال به جای یک راهکار مبتنی بر فرآیند ، یک راهکار داده محور را ارائه می کنند. این پلتفرم دیجیتال، مجموعه فرایندهای کسب و کار  (End-to End Business Process) را برای دستیابی به تجربه ای بهتر برای مشتریان ، کارمندان و شرکا تبدیل می کند.

پلتفورم های دیجیتالی ساختارهای سنتی سازمانی ، سیلوها ، سیاست ها و سرمایه گذاری های فن آوری را طوری بکار میگیرند تا مدل عملیاتی جدید به بهترین شکل ممکن کار کند. آنها سازمانی متفاوت ، الگوی استعدادی متفاوت ، طرز فکر متفاوت و مجموعه ای متفاوت از سیاست ها و فرایندها را به سازمان تحمیل می کنند.

بازنگری و مهندسی مجدد مولفه های یک مدل عملیاتی، نیاز به یک تغییر عمیق در کل سازمان دارد. این مقدار تغییر و ایجاد اختلال اغلب باعث مقاومت کاربران می شود. سوال مهمی که پیش می آید این است که چگونه یک شرکت می تواند کاربر به استفاده درست و کارآمد از پلتفورم  دیجیتالی جدید خود هدایت کند؟

مسیر موفقیت با یک بستر دیجیتال

بسیار مهم است که به لحظه ای فکر کنید که برای هر نوع کاربر بیشترین اهمیت را دارد.
بهترین رویکرد ، رویکرد “تجربیات” است که بر روی افرادی که از پلتفرم دیجیتال استفاده می کنند مثل کاربران نهایی ، مشتری و ذی نفعان متمرکز است. شرکت ها برای ایجاد مزیت رقابتی به سراغ تحول دیجیتال می روند.  بنابراین ، بسیار مهم است که به لحظه ای فکر کنیم که برای هر نوع کاربر بیشترین اهمیت را دارد. اگر این پلتفرم تجربیات مهم را ارائه دهد ، یک موفقیت محسوب می شود و این شرکت از مزیت های رقابتی برخوردار می شود.

لحظه ای که بیشترین اهمیت را دارد با توجه به نوع کاربر ، مسئولیت های او و وظایفی که برای آن از سیستم عامل استفاده می کنند متفاوت خواهد بود. برای بستر دیجیتال یک بیمارستان ممکن است لحظه مهم، پرداخت و تسویه حساب به موقع بیماران باشد.

بنابراین ، اولین قدم در رویکردهای تجاربی برای طراحی و ساخت یک پلت فرم دیجیتال ، شناسایی لحظات یا چیزهایی است که برای انواع مختلف کاربران مهم است، زیرا این ارزشی است که پلتفورم برای او ایجاد میکند. این لحظات کاملاً ضروری است که در آن عملکرد و دستاوردهای جدید پلتفورم باید کاربران را به وجد بیاورد. در غیر این صورت، از آن استفاده نمی کنند.

معیارهای لحظه ای

مرحله دوم ایجاد معیارهاست. روشی که برای سنجش اینکه آیا پلتفورم آیتمهای مورد انتظار را به درستی و به موقع ارائه می دهد یا خیر. دو روش معمول برای فکر کردن در مورد اندازه گیری تجربه کاربر وجود دارد. کامل بودن کار و زمان لازم برای تکمیل آن. با استفاده دوباره از مثال بیمارستان ، معیار ممکن است تمام درآمد حاصل از خدمات طی ۶۰ روز جمع آوری شود. این معیارها به شرکت کمک می کند تا بداند آیا این پلتفرم اهداف تجاری خود را ارائه می دهد یا خیر.

شرکت ها باید پلتفرم دیجیتالی خود را با ارائه تجارب “لحظات مهم” برای هر نوع کاربر و یافتن معیارهای مناسب طراحی کنند. سپس فناوری هایی را انتخاب کنید که از آن لحظه ها و معیارها پشتیبانی کنند.