تاریخ امروز:۲۸ مهر ۱۴۰۰
project management

مدیریت پروژه چیست؟

می توان گفت هرکس در طول زندگی به کرات درگیر پروژه های متعدد بوده است. در این مقاله و مقالات آتی به بحث شیرین و مهم مدیریت پروژه میپردازیم.
project management
در ابتدا باید تعریف کنیم که اصلا پروژه چیست؟

پروژه یک تلاش موقتی است که برای ایجاد یک محصول ، خدمات یا نتیجه ی منحصر به فردی انجام می شود.
یک پروژه از این جهت موقتی است که دارای زمان شروع و پایان مشخص است و بنابراین دامنه و منابع مشخصی دارد.یک پروژه از این جهت منحصر به فرد است که عملی عادی نیست بلکه مجموعه خاصی از عملیات است که برای تحقیق راجع به یک هدف واحد طراحی شده است. بنابراین یک تیم پروژه اغلب شامل افرادی است که معمولاً با هم کار نمی کنند گاهی اوقات از سازمان های مختلف و در چندین جغرافیای مختلف هستند.
توسعه یک نرم افزار به منظورتوسعه کسب و کار، ساخت یک ساختمان یا پل ، تلاش امدادی پس از یک فاجعه طبیعی ، گسترش فروش به یک بازار ناشناخته و جدید و… بسیار کمک کرده است و همگی به نوعی پروژه هستند و همگی باید به طور ماهرانه ای مدیریت شوند تا بتوانند نتایج به موقع و موفقیت آمیز، بودجه ای خوب و مناسب، یادگیری و یکپارچگی مورد نیاز سازمانها را تامین کنند.

بنابراین مدیریت پروژه استفاده از دانش ، مهارت ها ، ابزارها و تکنیک هایی است که برای فعالیت ها و تأمین نیازهای پروژه است.

این کار معمولا به صورت تجربی انجام می شده است، اما به عنوان یک حرفه متمایز از اواسط قرن ۲۰ شروع به ظهور می کند و موسسه PMI چهارچوبی تحت عنوان Project Management Body of Knowledge (PMBOK ® Guide) را برای مدیریت علمی پروژه ها تدوین نمود.

فرایندهای مدیریت پروژه در پنج گروه قرار می گیرند:

  1.  فرآیندهای آغاز پروژه
  2. برنامه ریزی
  3. اجرا و انجام
  4. نظارت و کنترل
  5. بستن(اتمام پروژه)

دانش مدیریت پروژه شامل ده حوزه است:

  1. ادغام
  2. محدوده(محدوده جغرافیایی)
  3. زمان
  4. هزینه
  5. کیفیت
  6. تدارکات
  7. منابع انسانی
  8. ارتباطات
  9. مدیریت ریسک
  10. مدیریت سهامداران.

مسلماً تمام مدیریت ها به این موارد توجه دارند. اما مدیریت پروژه،تمرکز منحصر به فردی را ایجاد می کند که براساس اهداف، منابع و برنامه هر پروژه شکل گرفته است.

ارزش این تمرکز، با رشد سریع و جهانی مدیریت پروژه، با عناوین زیر مشخص و ثابت می شود:

  1. به عنوان یک صلاحیت سازمانی شناخته شده و استراتژیک
  2. به عنوان موضوعی برای آموزش و یادگیری
  3.  به عنوان یک مسیر شغلی.

منبع: pmi.org

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *